روش های فوری درمان زخم های دیابتی
روش درمان فوری زخم های دیابتی
۲۸ آذر, ۱۳۹۶
روش استفاده از کیسه آبگرم
روش استفاده از کیسه ابگرم
۶ دی, ۱۳۹۶

بهترین رژیم غذایی در هوای آلوده

متاسفانه امروزه بیشتر شهرهای کشور با معضل آلودگی هوا روبرو هستند. میخواهیم بدانیم بهترین رژیم غذایی در هوای آلوده چیست.؟ از آنجائی که نه خودمان به فکرسلامتی خود و شهرمان هستیم و نه مسئولین گرانقدر، پس حداقل کاری که میتوانیم انجام دهیم آن است که با استفاده از رژیم غذائی مناسب میزان آسیب به بدنمان را کاهش دهیم.

رژیم غذایی در هوای آلوده

رژیم غذایی در هوای آلوده

رژیم غذایی در هوای آلوده

ویتامین های E  و C  و D ضد آلودگی

رژیم غذایی در هوای آلوده

در هر مکان که هستید ،چه در خانه ، چه در محل کار و چه پشت فرمان، از مواد غذایی مثل: کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی. پرتقال و برگه سبز کاهو استفاده کنید ،که غنی از ویتامین C هستند.

البته مصرف جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E هستند. را هم فراموش نکنید. به خصوص اگر شغل تان طوری است که باید بیشتر در هوای آزاد باشید؛ این ویتامین می تواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند.منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم مرغ هستند. که باید در رژیم غذایی روزانه تان باشند.

 

سرب گیر بخورید!!!(پکتین)

مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول های بدن می شوند. مصرف روزانه یک عدد سیب می تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش بدهد. و میوه هایی مانند پرتقال و توت فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

 

سموم وارد شده به بدنتان را با لبنیات خنثی کنید.

رژیم غذایی در هوای آلوده

در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی که در لبنیات یافت می شود. همگی خنثی کننده سموم هستند و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش از پیش شود.

مصرف شیر و فراورده های آن باعث نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می شود.  به دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند. التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را کاهش می دهد.

کلسیم کمتر=جذب سرب بیشتر

آیا میدانستید افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند؟ چون گیرنده های فلزات ۲ ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می کنند.  در صورتی که این گیرنده ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند. بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد. برای جلوگیری از آلودگی زیاد با سرب بهتر است لبنیات بیشتری مصرف کنید که منبع غنی کلسیم هستند.

 

آنتی اکسیدان های فراموش نشود

رژیم غذایی در هوای آلوده

رژیم غذایی در هوای آلوده باید به گونه ای باشد که که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند.

مصرف غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان های سلنیوم و بتاکاروتن هستند هم توصیه می شود. هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می شود. که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در دراز مدت می تواند بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند.

برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال های آزاد در بدن مصرف آنتی اکسیدان ها را در رژیم غذایی افزایش دهید. سبزیجات و میوه هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس دار پیدا کنید.

گوگرد بخورید!!!

پیاز و سیر و تره فرنگی، هر قدر هم که بوی آزاردهنده ای داشته باشند اما حاوی مقدار زیادی گوگرد هستند. که می توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند.

آب زیاد بخورید

رژیم غذایی در هوای آلوده

نوشیدن زیاد آب به کلیه ها کمک می کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.

از وانتی و دستفروش میوه نخرید

در روزهای آلودگی هوا از وانتی هایی که میوه و سبزیجات را در کنار خیابان ها می فروشند یا مغازه هایی که سبزیجات خود را بیرون از مغازه و در مسیر عبور خودروها می گذارند، میوه و سبزی نخرید.

 

بدترين سبد غذايي

اما چه عادت‌هاي نادرست غذايي مي توانند اثرات مخرب آلودگي هوا را در بدن ما بيشتر كنند؟

رژیم غذایی در هوای آلوده

«استفاده از تنقلات كم ارزش مثل چيپس و پفك و نوشابه‌هاي گازدار چون باعث اختلال جذب عناصر مفيد در بدن مي‌شوند. مي‌توانند اثرات سوء آلودگي هوا را دوچندان كنند.

موادي مثل سوسيس و كالباس به دليل داشتن مواد شيميايي و نگهدارنده، علاوه بر اين كه به خودي خود مضر و سرطان‌زا هستند. براي افرادي كه در معرض آلودگي هواي شهرها قرار دارند به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شوند.

به طور كلي ما مردم را به مصرف مواد غذايي تازه و غيرصنعتي تشويق مي‌كنيم تا سلامتي‌شان در مواجهه با عوامل خطرناكي مثل آلاينده‌هاي هوا محفوظ بماند.»
كودكان و سالمندان به اضافه بيمارن قلبي عروقي و بيماران ريوي، از آسيب پذيرترين گروه ها در مقابل آلودگي هوا هستند و بهتر است خانواده‌ها بيشتر مراقب رژيم غذايي اين افراد باشند

 

شاید این مطالب را نیز بپسندید

منبع:بیوته

محصولات پیشنهادی دکتر مهندس