تسکین کمردرد در دوران بارداری و انواع و علل ایجاد آن

روغن شتر مرغ و خواص شگفت انگیز آن!!+ فیلم نحوه ی استفاده آن
روغن شتر مرغ و خواص شگفت انگیز آن!!+ فیلم نحوه ی استفاده آن
۹ خرداد, ۱۳۹۷
تغذیه در سه ماهه اول دوران بارداری و ممنوعیت های غذایی
تغذیه در سه ماهه اول دوران بارداری و ممنوعیت های غذایی
۹ خرداد, ۱۳۹۷

تسکین کمردرد در دوران بارداری و انواع و علل ایجاد آن

تسکین کمر درد در دوران بارداری و انواع و علل آن+فیلم آموزشی

تسکین کمر درد در دوران بارداری و انواع و علل آن+فیلم آموزشی

روش های تسکین کمردرد در دوران بارداری و علت ایجاد آن

یکی از معضلات شایع در دوران بارداری کمردرد است. عموما این عارضه در دوران بارداری طبیعی است و بیماری محسوب نمی شود. اما در برخی موارد می تواند نشانه مشکلی جدی باشد. کمر درد ها انواع مختلفی دارند و علت‌های گوناگونی می‌تواند در زمان بارداری باعث کمردرد شود . در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل در مورد انواع کمردرد در دوران بارداری ، علل آن و نحوه ی تسکین آن را توضیح دهیم .

تسکین کمر درد در دوران بارداری و انواع وعلل ایجاد آن+فیلم آموزشی

تسکین کمر درد در دوران بارداری و انواع و علل آن

دارو هایی برای تسکین این دردها در زمان بارداری وجود دارد که مصرف آنها بلامانع است. اما برخی از زنان ترجیح می دهند که از دارو استفاده نکنند. برای این دست از مادران، روش هایی غیر شیمیایی زیادی وجود دارد. که منجر به تسکین کمردرد در دوران بارداری خواهد شد. در ادامه به این روش ها اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

انواع کمردرد بارداری و علت آن

کمردرد بارداری همراه با تب و درد مبهم

تب، همراه با درد مبهم در سراسر قسمت پایین پشت و یا در امتداد دو طرف پشت بین دنده ها و باسن نشانه عفونت کلیوی یا عفونت مثانه می باشد، که ملزم به توجه فوری و درمان با آنتی بیوتیک دارد. به یاد داشته باشید با گذشت زمان حاملگی، رحم در حال رشد بر روی مثانه فشار می آورد و باعث تکرر ادرار در بارداری می شود. اما اگر این علائم همراه با دفع دردناک ادرار، خون در ادرار، لرز، تب باشد، نشانه مشکلات کلیه یا مجاری ادراری است و باید حتما درمان شود. در بعضی موارد، عفونت مثانه باعث گرفتگی رحم می شود بنابراین بلافاصله به پزشک مراجعه نمائید.

کمردرد بارداری همراه با بی حسی

گاهی بی حسی می تواند به خاطر فشار وارده بر عصب سیاتیک یا دیگر اعصاب ستون فقرات باشد. درد عصب سیاتیک در دوران بارداری طبیعی است. پزشک به شما کمک می کند گرفتگی رگ ها برطرف شود و اکسیژن کافی به رگ ها برسد . اما اگر بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا درد شدیدی در باسن و پاها احساس شد حتما با پزشک خود تماس بگیرید چون ممکن است مشکلی جدی باشد.

دردهای پراکنده همراه با کمردرد بارداری

کمردرد بارداری که به طور ناگهانی و به شدت و بدون علت مشخصی اتفاق افتد؛ باید بررسی شود تا مشکلات جدی مانند پوکی استخوان و یا ورم مفاصل ایجاد نکند. همچنین، اگر پس از تصادف یا افتادن پشت درد داشتید با پزشک تماس بگیرید تا وضعیت جنین و شما را مورد بررسی قرار دهد.
نگرانی های زیادی در دوران بارداری وجود دارد اما کمردرد بارداری نباید به این لیست اضافه شود. پزشکان معتقدند بهتر است پیش از شدید شدن درد به پزشک مراجعه کنید. فکر نکنید کمردرد قسمتی از بارداری است. اگر درد شدید احساس کردید که مانع از انجام فعالیت های روزمره شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمردرد بارداری همراه با خونریزی واژینال یا سفتی رحم

گاهی کمردرد بارداری نشانه مشکلی جدی است. یکی از نگرانی های ناشی از کمردرد زایمان زودرس است. پزشکان توصیه می کنند خانم های باردار مراقب دردهای جدید باشند. چون ممکن است نشانه ای از انقباضات رحمی باشد. این مشکلات همراه با خونریزی از واژن و یا تغییر در ترشحات واژن رخ می دهد که به خاطر پارگی کیسه آب اتفاق می افتد.
پزشکان توصیه می کنند خانم ها مراقب گرفتگی رحم باشند که مشابه گرفتگی های دوره پریودی است. اگر این حس توسط کمر درد با فواصل منظم اتفاق بیفتد نشانه زایمان زودرس است. اگر چه خانم در این حالت می تواند قرص استامینوفن مصرف کرده و استراحت کند. اما اگر کمر درد شدید باشد و با استراحت و دارو مسکن برطرف نشود باید با پزشک تماس بگیرید.

تسکین کمر درد در دوران بارداری و انواع وعلل ایجاد آن+فیلم آموزشی

تسکین کمر درد در دوران بارداری و انواع و علل آن

مطالب مرتبط:  تغذیه در سه ماهه اول دوران بارداری و ممنوعیت های غذایی

دیگر دلایل کمردرد در دوران بارداری

دلایل مختلفی برای کمردرد بارداری وجود دارد. مهمترین دلیلی که می توانبیان کرد، تغییرات طبیعی است که در بدن رخ می دهد. اما گاهی این درد ناشی از آسیب هایی است که در طی دوران بارداری به بدن مادر  وارد می شود. در برخی از مواقع نیز کمر درد قبل از دوران بارداری وجود داشته و حاملگی تنها، علت عود بیماری می باشد. برخی از دلایل شایع کمردرد بارداری عبارتند از:

  • افزایش وزن بدن به خصوص در ماه های آخر بارداری
  •  افزایش دور کمر به علت افزایش سایز رحم
  •  انحنای غیر طبیعی و بیش از حد پایین کمر (قوس کمر)
  •  عدم استراحت کافی به ویژه در نیمه دوم بارداری
  •  جدایی کمر و ماهیچه های لگن جهت ایجاد فضایی بیشتر برای رحم
  •  ترشح هورمون های مربوط به حاملگی که باعث ناتوانی رباط ها در حمایت از کمر می شوند
  •  خم شدن بیش از و بلند کردن اشیاء بدون استفاده از زانو
  •  پوشیدن کفش نامناسب در پیاده روی ها و ایستادن ها طولانی مدت
  •  استفاده از تشک بی کیفیت و غیر استاندارد
  •  بزرگ شدن غیر طبیعی سینه ها
  • اضافه وزن ناگهانی و شدید

در هر صورت اگر کمر درد غیر طبیعی دارید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین درمان را به شما توصیه کند. گاهی اوقات نیز کمردرد در این دوران مربوط به عوامل ذکر شده نیست و از چیزی جدی تر از فشار عضلانی ناشی شود.

روش های تسکین کمردرد بارداری

تا جایی که می توانید استراحت کنید

بارداری زمان به چالش کشیدن بدن شما است. این بدان معنی نیست که باید از فعالیت های روزمره زندگی خود دور شوید و در تمام طول شبانه روز را بخوابید. منظور از استراحتی که منجر به کاهش کمردرد در دوران باداری می شود، نشستن به شیوه ای که فشار بر روی کمر و پاها وارد نشود . به خاطر داشته باشید که کل وزن سر، تنه و بازوها از طریق کمر به باسن و پاها انتقال می یابد. با افزایش وزن بدن و بزرگ شدن دور شکم بیش از حالت طبیعی، در حین راه رفتن یا ایستادن، به کمر فشار اضافه وارد می شود. پس استراحت کنید تا کمر دردتان کاهش یابد.

به پشت نخوابید

اگر چه با استراحت وضعیتتان بهتر خواهد شد اما خوابیدن به پشت از استراحت نکردن بدتر است. وزن اضافه که در رحم ایجاد شده است، با خوابیدن به پشت، بر اثر نیروی جاذبه زمین، به کمر فشار زیادی وارد می کند. همچنین می تواند انحنای طبیعی ستون فقرات را تغییر دهد و فشارهای بیشتر بر کمر وارد شود. بنابراین هرگز به پشت نخوابید. بهترین حالت خوابیدن برای خانم های باردار خوابیدن به پهلو، با زانوهای خم است در این حالت باید یک بالش یا کوسن بین زانوهایتان بگذارید . البته می توانید از بالش های مخصوص دوران بارداری که به شکل عصا هستند، نیز استفاده کنید.

کفش مناسب بپوشید

اگر شغلتان به گونه ای است که مجبورید زیاد باستید یا راه بروید، باید مطمئن باشیدکه از کفش مناسب استفاده می کنید. در این حالت باید از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و یا کفش هایی که کف صاف دارند دوری کنید. بارداری موجب می شود راه رفتن عادی شما تغییر کرده و حرکات مفاصل، لگن و کمر نیز به طبع آن تحت تاثیر قرار بگیرد. پوشیدن کفش نامناسب در این دوران باعث بدتر شدن شرایط  شما می شود. کفش های راحت و ساده موجب می شوند دست کم کمر درد نگیرید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند که قوس بیش از حدی در زیر پا ایجاد می کنند، خودداری کنید. و نکته آخر در مورد کفش این است که تا جایی که امکان دارد، از پوشیدن کفش خودداری کنید و پا برهنه راه بروید.

از سرما درمانی و گرما درمانی استفاده کنید

هر دو برنامه سرما درمانی و گرما درمانی برای کاهش کمردرد بارداری مفید است. این روش ها نه تنها به تسکین درد کمک می کنند بلکه برای جنین نیز خطری نخواهد داشت. حرارت باعث بهبود گردش خون و سفتی عضلات می شود. سرما هم می تواند التهاب را کاهش داده و منطقه ای که درد در آن احساس شده را بی حس کند. اگر درد شدیدی دارید که به طور ناگهانی ایجاد شده ، از کمپرس یخ بر روی کمرتان استفاده کنید. البته هرگز نباید یخ را مستقیما روی پوست قرار دهید.

بهتر است کیسه را درون حوله قرارداده و با حوله کمرتان را سرد کنید. بعد از این که کمر کمی آرام شد، از کمپرس آب گرم استفاده کنید. برای این کار می توانید از پد گرما و یا بطری آب گرم بر روی قسمت های پایین کمر استفاده کنید.

مطالب مرتبط : زنان باردار! بالش بارداری خود را بردارید

ورزش کنید و حرکات کششی انجام دهید

از فعالیت شدید بدنی در دوران بارداری باید دوری شود. این عدم فعالیت می تواند درد کمر را بدتر کرده و حتی ممکن است آسیب جدی به ستون فقرات وارد کند. با این حال، تمرینات کششی ملایم و متوسط می تواند برای طیف وسیعی از عضلات کمر و مشکلات مشترک در دوران بارداری مفید واقع شود . همیشه قبل از شروع هر برنامه ورزشی با دکتر خود مشورت کنید. چون برنامه ورزشی در دوران بارداری متفاوت با برنامه های ورزشی معمولی است. فعالیت های فیزیکی ملایم مانند یوگا برای تسکین کمردرد بارداری مفید است.

فیلم آموزشی ۳ حرکت عالی برای کمردرد دوران بارداری

 

طرز ایستادن خود را بهبود دهید

ایستادن صحیح یکی از موثرترین راه ها برای به حداقل رساندن کمردرد در دوران بارداری می باشد . بسیاری از زنانی که قوس کمر زیادی دارند، در دوران بارداری خود سعی می کنند دولا دولا راه بروند. حتی افزایش سایز سینه ها نیز موجب می شود وضعیت ایستادن و راه رفتنمان تغییر کند.

تسکین کمر درد در دوران بارداری و انواع وعلل ایجاد آن+فیلم آموزشی

نحوه ایستادن در دوران بارداری

با یک فیزیوتراپ و یا درمانگر فیزیکی صحبت کنید و از او در مورد شیوه صحیح ایستادن و راه رفتن بپرسید. بدن شما در حال تغییر است پس عاداتتان نیز باید تغییر دهید . تغییرات ساده بدن شما در راه رفتن، ایستادن و نشستن می تواند تا حد زیادی منجر به کاهش فشار به کمر و درد همراه با آن شود. پوشیدن لباس مناسب که پهلو ها و اطراف ران پوشش دهد ، نیز در اصلاح تغییر وضعیت شما موثر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *